ml> خطبه پیامبر در غدیر - معصومین
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 خطبه پیامبر در غدیر - معصومین

خطبه پیامبر در غدیر

دوشنبه 90 آبان 23 ساعت 8:7 عصر

فضیلت عید غدیر در کلام اهلبیت علیهم السلام

چون در چنین روزی خداوند بر بشریّت، بالاترین عنایت را نموده و بزرگترین نعمت را مرحمت فرموده است، بزرگترین عید شمرده شده است.ارزشی را که عید غدیر برای ما به ارمغان آورده نسبت به همه رویدادها گرانبها تر است، و لذا حتّی بعثت پیامبراکرم(ص) که در بیست و هفت رجب رخ داده و در آن تجلی اعظم الهی صورت گرفته افضل اعیاد خوانده نشده است؛ ولی مسأله غدیر خم به فرمایش نبی اکرم افضل اعیاد است.

ایشان فرموده اند:

«یوم غدیر خم افضل أعیاد أمتی ، و هو الیوم الذی أمرنی الله تعالی بنصب أخی علیّ بن ابی طالب علماً   لِأمّتی یهتدون به من بعدی»

«روز غدیر خم برترین عید امّت من است، و آن روزی است که خداوند تبارک و تعالی مرا فرمان داد تا برادرم علیّ بن ابیطالب را به عنوان جانشین خود معرفی کنم که امّتم بعد از من به وسیله او هدایت یابند.

شیخ صدوق رحمه الله از حسن بن راشد روایت کرده است که گفت:

به امام صادق (ع)عرض کردم :

 

« جُعِلتُ فِداکَ، لِلمُسلِمینَ عیدٌ غیرُالعیدَین؟ قالَ (ع) نَعَم یا حَسَن، أعظمُها وأشرَفُها، قال: قُلتُ له : و أیّ یومٍ هُو؟ قال (ع) : یومٌ نُصِبَ أمیرُالمؤمنین (ع) عَلَماً لِلنّاس....

فدای شما شوم آیا برای مسلمانان غیر از عید فطر و عید قربان عید دیگری هست؟ فرمود: آری، عیدی هست که از آن دو عید بابلاتر و ارزشمندتر است، عرض کردم : په روزیست؟ امام (ع) فرمودند: روزی که امیر المؤمنین (ع) به خلافت   منصوب شد و راهنمای الهی برای مردم گردید.

بزرگداشت برترین عید

روز غدیر روز بسیار مبارکی است، روز نزول خیرات و برکات الهی است، روزی است که امام صادق(ع)    فرمودند:

«توبه حضرت آدم (ع) در آن پذیرفته شد، حضرت ابراهیم (ع) به لطف پروردگار از آتش  نجات یافت، موسای کلیم (ع) هارون را به امر الهی وصی و جانشین خود ساخت، عیسی بن مریم (ع) اعلان نمود که شمعون وصیّ اوست، کشتی نوح (ع) بر جودی آرام گرفت، و از همه مهمتر :

اِنّهُ الیومُ الّذی اَقامَ رسولُ اللهِ(ص) علیّاً لِلنّاسِ عَلَماً و اَبانَ فیهِ فَضلَهُ

روزی است که رسول خدا (ص) علی (ع) را به عنوان رهبر و راهنمای مردم معرّفی نمود و فضائل او را آشکار ساخت.

و سزاوار است که اهل ایمان این روز مهم را گرامی بدارند و مجالس جشن و سرور در آن بپا کنند ، شاد باشند و دیگران را شاد نمایند.

حضرت رضا(ع) فرموده اند:

«وَ هوَ الیومُ التّبسُّمِ فی وجوهِ النّاسِ مِن اَهلِ الایمان، فَمَن تَبَسَّمَ فی وَجهِ اَخیهِ یَومَ الغدیر نَظَرَ الله الیهِ یومَ القیامة بالرّحمةِ و قَضی لَهُ ألفَ حاجةٍ و بَنی لَهُ قَصراً فی الجنّةِ مِن دُرَّةٍ بَیضاءَ و نَضَّرَ وَجهَه»

« غدیر روز لبخند زدن در چهره مردم با ایمان است؛ هرکس در روز غدیر به چهره برادرش لبخند زند خداوند در روز رستاخیز به او نظر رحمت اندازد و هزار حاجت اورا برآورده سازد و قصری از درّ سفید برای او در بهشت بنا کند و چهره اش را خرّم و با نشاط گرداند.»


نوشته شده توسط : مسافر کربلا

نظرات دیگران [ نظر]